10 najpiękniejszych mostów we Wrocławiu

mosty we wrocławiu

Mosty to jeden z nieodłącznych, a zarazem najbardziej charakterystycznych elementów krajobrazu Wrocławia. Nic więc dziwnego, że stolica Dolnego Śląska bywa nazywana Miastem stu mostów, a niekiedy też Wenecją Północy. W przedwojennym Breslau znajdowały się 303 mosty i kładki. Dziś jest ich w sumie ponad 130 – a dokładnie 101 mostów i 33 kładki. Wytypowaliśmy 10 naszych zdaniem najciekawszych wrocławskich mostów.

Most Rędziński

Most Rędziński stanowi fragment Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Jego budowę zakończono w sierpniu 2011 roku, a głównym konstruktorem przeprawy jest prof. Jan Biliszczuk. Most Rędziński to rekordzista w wielu kategoriach. Przeprawa ma 612 metrów długości, co zapewnia jej tytuł najdłuższego mostu we Wrocławiu. Jego długość wraz z estakadami dojazdowymi wynosi natomiast aż 1742 metry – taki wynik czyni go największą przeprawą w Polsce.

Most Rędziński, @ fot. TravelPolska.pl

Most Rędziński ma też najwyższy pylon spośród wszystkich przepraw na terenie naszego kraju. Jego wysokość to 122 metry – czyli osiem metrów wyżej niż taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Pylon ma kształt litery H, a obie wielopasmowe trasy są podczepione osobno do jego ramion. Most Rędziński jest także najdłuższym żelbetowym mostem podwieszonym w Polsce (2 x 256 m), najdłuższym w kraju mostem podwieszonym na jednym pylonie oraz największym powierzchniowo mostem żelbetowym na świecie (70 000 m2).

Most Milenijny

Most Milenijny jest częścią śródmiejskiej obwodnicy Wrocławia, łączący osiedla Popowice i Osobowice. Jego budowa zakończyła się w 2004 roku. Autorem projektu mostu jest Piotr Wanecki, a głównym projektantem – Marek Jagiełło. Długość mostu Milenijnego wynosi 553,2 m, a wraz z wiaduktami – 923,5 m. Most to oryginalna konstrukcja wantowa, podparta na dwóch pylonach w kształcie litery H.

Most Grunwaldzki

Most Grunwaldzki to najprawdopodobniej najbardziej znana wrocławska przeprawa. To jednoprzęsłowy most wiszący o 18 m szerokości i 112,5 m długości. Most Grunwaldzki został zbudowany w latach 1908-1910 według projektu Richarda Plüddemanna. Powstał jako most Cesarski, po I wojnie światowej przemianowano go na most Wolności, by po kilkunastu latach, po objęciu władzy przez Adolfa Hitlera, powrócić do pierwotnej nazwy.

Most Grunwaldzki, @ fot. TravelPolska.pl

W 1945 roku konstrukcja została poważnie uszkodzona. Naprawa trwała ponad dwa lata, a po jej zakończeniu nadano jej nazwę most Grunwaldzki. Przez lata była to najważniejsza przeprawa we Wrocławiu. Dziś wciąż jest ważnym punktem łączącym centrum miasta z jego wschodnią częścią, a zarazem jednym z najpopularniejszych i najchętniej fotografowanych wrocławskich mostów.

Mosty Trzebnickie

Mosty Trzebnickie to zespół dwóch mostów przerzuconych przez Starą Odrę, Kanał Różanka i Kanał Miejski. Most Trzebnicki Południowy to jednoprzęsłowa konstrukcja wzniesiona w latach 1904-1905. Most Trzebnicki Północny ma cztery przęsła i został zbudowany w latach 1914-1916. Mosty Trzebnickie łączą Kleczków z Różanką i Karłowicami.

Z prowadzonych badań archeologicznych wynika, że w tym miejscu już w neolicie znajdowała się przeprawa przez rzekę. W pobliżu Mostów Trzebnickich znajduje się krzyż dziękczynny, postawiony po powodzi tysiąclecia, która w 1997 roku nawiedziła południową i zachodnią Polskę. Zaznaczono na nim poziom wody na Odrze w dniach 12 i 13 lipca 1997 roku.

Mosty Uniwersyteckie

Mosty Uniwersyteckie to zespół mostów biegnących nad odnogami Odry – Odrą Północną i Odrą Południową. Most Uniwersytecki Północny ma 78,5 m długości, a most Uniwersytecki Południowy – 51,5 m. Mosty Uniwersyteckie zbudowano w latach 1867-1869 według projektu miejskiego radcy budowlanego Alexandra Kaumanna. Były to stalowe konstrukcje usadowione na solidnych kamiennych podporach. Przeprawy te były bezpośrednimi poprzednikami obecnych, które powstały w trakcie przebudowy w latach 1933-1934. Panorama mostów i gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego jest uznawana za jeden z najładniejszych widoków nad Odrą.

Most Piaskowy, @ fot. TravelPolska.pl

Most Piaskowy

Most Piaskowy zbudowano w 1861 roku na podstawie projektu Ernsta Ubera. To najstarsza tego typu żelazna konstrukcja wciąż istniejąca we Wrocławiu. Most Piaskowy ma 31,74 m długości i 12,02 m szerokości. W tym miejscu od wczesnego średniowiecza stawiano drewniane przeprawy, które prowadziły z centrum przez Odrę na północ. Dawniej przy moście znajdowały się bramy, które były elementem miejskiego systemu obwarowań.

Most Tumski

Most Tumski, inaczej nazywany mostem Katedralnym, to dwuprzęsłowa konstrukcja, powstała w 1889 roku w miejscu wcześniejszej przeprawy drewnianej. Most Tumski łączy Wyspę Piasek i Ostrów Tumski, czyli najstarszą, zabytkową częścią Wrocławia.

Most Tumski, @ fot. TravelPolska.pl

Most w tym punkcie istnieje od co najmniej XII wieku. Przez stulecia wyznaczał granicę między częścią miasta zarządzaną przez władze świeckie a tą podległą władzy kościelnej. Przez lata na Moście Tumskim zakochani wieszali kłódki, które miały symbolizować ich miłość. Po remoncie przeprawy w 2019 roku zostało to jednak zabronione.

Most Zwierzyniecki

Most Zwierzyniecki to powstała pod koniec XIX wieku przeprawa nad Starą Odrą, łącząca centrum Wrocławia z osiedlami Dąbie, Biskupin, Sępolno i Bartoszowice. Most znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie ZOO, nieopodal Hali Stulecia. Przeprawa została zaprojektowana przez Karla Klimma przez Karla Klimma Richarda Plüddemanna. Stalowo-granitowa konstrukcja została wzniesiona w latach 1895-1897. Most Zwierzyniecki ma 62 m długości i 21,8 m szerokości.

Mosty Warszawskie

Mosty Warszawskie to kompleks przepraw prowadzących nad Odrą i jej kanałami, znajdujących się w północnej części miasta. Najstarszy z mostów ma ponad 120 lat, a budowę najmłodszego rozpoczęto w 2006 roku. Jako pierwsza powstała przeprawa nad świeżo przekopanym miejskim kanałem żeglugowym – została ona wzniesiona w 1897 roku.

Mosty Osobowickie

Kamienno-ceglane mosty Osobowickie powstały w ramach kompleksowej przebudowy rzecznego systemu komunikacyjnego miasta. Poprzednik mostu Osobowickiego był wykonany z drewna i zlokalizowany około 700 metrów na zachód. Zostały zaprojektowane przez Karla Klimma i Richarda Plüddemanna, a ich budowę ukończono w 1897 roku. Nowym mostem jeździły tramwaje i kolejka wąskotorowa. Mosty Osobowickie składają się z dwóch części. Most Osobowicki południowy to jednoprzęsłowa konstrukcja o długości 21,5 m, przerzucona nad Kanałem Miejskim. Most Osobowicki północny to ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 242,5 m, biegnąca nad Starą Odrą i Kanałem Różanka. Jej elementem charakterystycznym są cztery obeliski, które znajdują się na wjeździe od strony ulicy Bałtyckiej.

Wszystkie teksty i zdjęcia opublikowane w serwisie TravelPolska.pl nie mogą być kopiowane lub rozpowszechniane dalej w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnej zgody właściciela TravelPolska.pl. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *